Väylien ja alueiden hoito

Tutustu Kuntecin toteuttamiin kaupunki-, pohja-, väylä-, teollisuus-, energiainfra- ja ympäristörakentamisen urakoihin.

Tämän teki Kuntec

Funikulaarilla huipulle

Suomessa ainoastaan Kolilla on rinnehissi eli funikulaari, mutta pian myös Turussa. Kakolanmäki serpentiiniteineen on mutkikas paikka julkiselle liikenteelle, joten Turun kaupunki rakentaa Kakolanpuistoon rinnehissin. Funikulaari on ainutlaatuinen kokemus Suomessa.

Kakolanmäen funikulaarin eli rinnehissin rakentaminen alkoi keväällä 2018. Kakolan kaavoituksessa ja asemakaavassa on merkitty rinnehissimahdollisuus. Suunnitteluprosessia lähdettiin viemään eteenpäin, sillä Kakolanmäelle on ollut vaikea järjestää toimivaa linja-autoreittiä. Projekti kilpailutettiin vuonna 2011, mutta joutui jäihin poliittisten päätösten takia ja aloitettiin vuonna 2016 uudestaan.

Uniikissa projektissa paljon liikkuvia osia

Projekti jakautuu kahteen päähankintaan. Kuntec vastaa pääurakasta toimien pääurakoitsijana ja päätoteuttajana johtaen projektin toteutusta ja sille asetettujen tavoitteiden toteutumista. Kuntecin urakka sisältää mm. radan perustukset, huoltoportaat ja betoniset tukiseinärakenteet sekä hissin ylä- ja ala-asemat. Rakennettavat asemat on arkkitehtuurillisesti haasteellisia toteuttaa, sisältäen monimuotoisia teräs-, pelti- ja lasitusratkaisuja. Ala-aseman betonirakenteet vastaavat vaativuusluokaltaan siltarakenteita.

Laitetoimittaja on saksalainen Leitner Ropeways, joka on Kuntecille alistettu sivu-urakoitsija. Leitner toimittaa hissin, koneiston ja kiskot.

Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin alueen raivaus- ja suojaustyöt. Työmaa sijaitsee erittäin jyrkällä rinteellä, joten alue aidattiin huolella. Asemien läheisyydessä on tilanahtaus, joten Linnankadulta jouduttiin poistamaan pysäköintipaikkoja työmaan kohdalta. Rakennustyön yhteydessä puretaan olemassa olevat Kakolanmäen portaat. Turun kaupunkiympäristötoimiala on neuvotellut sopimuskumppanien, Kuntec Oy:n ja Leitner:n, kanssa projektin läpiviemiseen liittyvistä vaiheista. Neuvottelujen yhteydessä on tarkennettu aikataulua siten, että laitteen käyttöönotto tapahtuu joulukuussa 2018. Tällä halutaan varmistaa laadukas lopputulos kaikkien hankintojen osalta. Viimeisenä vaiheena tapahtuu itse hissikabiinin asennus ja sitä seuraava koekäyttö.

Kolilla funikulaari on tehty neitseelliseen maastoon, mutta Turussa rakennetaan keskelle kaupunkia. Tällainen projekti vaatii paljon etukäteissuunnittelua. Projektilla on tiukka aikataulu, johon Kuntec on sitoutunut. Projektiin on tehty muutoksia matkan varrella, mutta Kuntec on pysynyt aikataulussa.

“Uniikkina hankintana funikulaari on haastava projekti. Rata, koneisto, kabiini ja asemat ovat kaikki ainutkertaisia rakenteita, joita ei ole kopioitavissa muualta. Alueen nykyinen kunnallistekniikka ja kulkuyhteydet aiheuttavat rakentamisen aikataulutukselle omat haasteensa. Laitetoimittajan suunnittelijat ovat kuitenkin asiantuntijoita alallaan, ja onneksi he ovat hyödyntäneet suomalaista osaamista arkkitehtisuunnittelussa”, kertoo projektijohtaja Janne Laine Turun kaupungin kaupunkiympäristöalalta.

Laine kehuu Kuntecin projektinjohtoa ja on tyytyväinen yhteistyöhön. “Onhan tämä ollut hieno kokemus. Ei tällaisia projekteja, joissa on kaikki tekniikkalajit paitsi vedenalainen rakentaminen, tule uran varrelle kuin yksi. Tässä projektissa on louhinnasta hissistandardeihin ja kaikki muu mahdollinen. Projekti saattaa näyttää pieneltä, mutta on lopulta hyvin laaja-alainen projekti. Turkuun harvoin tehdään mitään missä olisi ulkomaalaisia toimittajia. Tämän hankkeen kieli on siten myös englanti. Tästä hankkeesta oppii paljon!” kertoo Laine.

 TURKU

Turku ympäristökuntineen on vireä Itämeren alueen kasvukeskus. Monipuolinen elinkeinorakenne, dynaamiset yritykset, korkealuokkainen koulutus-, kulttuuri- ja palvelutarjonta sekä kaunis saaristo muodostavat Turussa vetovoimaisen yhdistelmän.

Turussa oli vuoden 2016 lopussa 187 604 asukasta. Koko seutukunnassa oli 325 340 asukasta. Opiskelijoiden osuus Turussa on suuri. Kaupungissa on kaksi yliopistoa ja neljä ammattikorkeakoulua, joissa on yhteensä yli 29 000 opiskelijaa. Asukkaiden, opiskelijoiden ja yritysten lisäksi Turku houkuttelee matkailijoita. Turku on yksi Suomen suosituimmista matkailu- ja kongressikaupungeista.

Tutustu toteuttamiimme urakoihin.

 

 

Sivukartta